UBA | B-EARS Info

button-update

Goedemiddag iedereen,

Helaas wordt 22 maart 2016 een zwarte bladzijde in de geschiedenisboeken.

Ondanks deze droeve feiten hebben een aantal OM’s van B-EARS toch voor een beetje licht in de duisternis gezorgd.

Ik kan enkel maar hun “correcte” reflexen in de schijnwerpers zetten:

– er was overleg;
– er werd spontaan afgestemd op 145,500 MHz;
– de GSM werd niet uit het oog verloren.

Gelukkig heeft ASTRID de toevloed van berichtgeving kunnen verwerken en werden we niet ingezet.

Alvast bedankt voor jullie proactieve houding en inzet!

73
Bart – ON5ARE
B-EARS verantwoordelijke voor het Vlaams Gewest


Dag allemaal,

22 Maart 2016 zal in ons geheugen gegrift staan als een dag zonder gelijke binnen onze geschiedenis.

Door de aanslagen in Zaventem en Brussel, waren de meeste publieke netwerken overbelast en leek het alsof alle communicatie onmogelijk werd.

Heel wat radio-amateurs hebben de reflex ontwikkeld om in zulke situaties de beschikbare frequenties te beluisteren. Of dit nu lokale relais, DMR of simplex frequenties aangaat, op zich maakt dit niet veel uit zolang we maar trachten met elkaar in verbinding te staan.

Echter ook heel wat radio-amateurs die het B-EARS gebeuren volgen hebben zich vragen gesteld waarom B-EARS niet ontplooid geweest is.

Vandaar dat ik ga trachten duidelijkheid te brengen in deze verwondering.

*Doelstelling B-EARS “vroeger en nu”*

In het verleden was B-EARS een verzamelnaam voor activiteiten die ontplooid werden binnen de UBA in het kader van nood communicatie. Er bestond geen wettelijk kader en de oefeningen waren louter gebaseerd op
lokale initiatieven of op communicatie testen.
Echter de huidige B-EARS werking kent 2 kaders, de geaccrediteerde en de niet-geaccrediteerde. Dit is ontstaan uit de samenwerking tussen iBz Civiele Diensten en de UBA.

*Opdracht en hobby*

De huidige werking dient dus twee doelen:
1: De opdracht die gegeven wordt door “enkel en alleen” de civiele diensten, binnen het wettelijk kader dat daar is afgesproken
2: De lokale oefeningen en testen binnen de schoot van de UBA, waarbij alle vormen en facetten van onze hobby aan bod kunnen komen.

De eerste opdracht verwacht een vorm van accreditatie en wordt in essentie alleen ontplooid indien de officiele communicatiemiddelen van de hulpdiensten dreigen ontoereikend te worden.

*Misvattingen*

Door de falende publieke communicatie (overbelasting) zijn vrij snel mensen gaan denken dat “alle” communicatie gestoord was en dat ook B-EARS zou ontplooid worden. Dit op zich zal nooit aanleiding geven om B-EARS te ontplooien gezien de specifieke taak voor B-EARS geaccrediteerde binnen het afgesproken contract.

Echter, hierbij heeft de publieke opinie en de pers nog wat extra olie op het vuur gegoten door foutief te verklaren dat het ASTRID netwerk ettelijke uren heeft uit gelegen. Zoals door Bart reeds aangehaald is er geen enkele reden geweest om aan het ASTRID netwerk te twijfelen. Het netwerk heeft zonder problemen stand gehouden. De stemmingmakerij die door de pers wordt gebruikt houd geen steek. De statistieken zijn bekend maar worden om legale reden niet bekend gemaakt en duiden op geen problemen.
De verklaring van de attaché van iBz dat er geen enkel probleem was, noch een vermoeden van een probleem in de nabije toekomst de dag zelf aan de meeste geaccrediteerde moet duidelijk bevestigen dat de ontplooiing van B-EARS niet aan de orde was of zou komen.

Toch vragen hierdoor een aantal medewerkers zich af waarom men dan niet “bij wijze van vooralarm” een R0 kon gestuurd worden, vooral binnen het motto “een verwittigd man is er twee waard” en voorbereiding kost niets. Dit lijkt misschien wel zo, maar is het niet. Indien iBz Civiele Diensten een R0 uit stuurt, komt deze in opdracht van een “hogere macht” zoals de crisis cel. Vanaf dat moment is de aansprakelijkheidsverzekering voor alle activiteiten die ontplooid worden van kracht. We zitten dan onder een “opdrachtgever-organisator”. Het is dus zeer begrijpelijk dat niet “zomaar” een R0 zal gestuurd worden, zelfs niet ikv oefeningen, want hiervoor zal er steeds een “budget” moeten voorzien zijn.

*Wat is dan het nut van B-EARS?*

Wel, bijvoorbeeld tijdens een black-out, die voorzien wordt, zal de kans reëel zijn dat wij in een stand-by fase gezet worden om eventueel communicatie op te zetten tussen een paar strategische punten, die door iBz gekozen worden en deel uitmaken van de opdracht. Verder is B-EARS voor ons een kapstok om allerhande experimenten en communicatie testen aan op te hangen, dit in het kader van oefeningen georganiseerd door de Civiele Diensten of door de UBA of de lokale B-EARS afdelingen.

*Geen van bovenstaande argumenten was op de 22ste aanwezig, geen black-out, geen ASTRID uitval, geen oefening.* *Vandaar dat er ook geen R0 verzonden is.*

*Hadden wij binnen de schoot van de UBA een voor-alarmering kunnen doen?* Ja, maar stel je de verwarring eens voor.
Wij als UBA kunnen enkel een “oefening” doen, dus “B-EARS exercise”, geen ontplooiing en ook geen antwoord op een reele situatie.
Wie zou het onderscheid nog kunnen maken? Een oefening tijdens een echte ramp????
Wat als mensen hierdoor zelf beginnen acties te nemen, omdat ze er vanuit gaan dat het “menens” is?
Wie draagt dan de verantwoordelijkheid en wie draait op voor de schade?

*Wij kunnen enkel maar bevestigen dat de reactie van iBz zeer correct is geweest door ons gerust te stellen en geen R0 te initieren.*

Hopelijk kunnen jullie na deze uiteenzetting tot dezelfde conclusie komen.

“Be prepared” zal altijd ons motto blijven en jullie hebben getoond dat er geen R0 nodig is om “Ready” te zijn.

Hierbij bedanken wij iedereen die zich spontaan heeft aangemeld, de frequenties heeft bemand en contact gezocht heeft met collega radio amateurs.

Tot “werkens”.

Groetjes Walter
B-EARS coordinator Limburg

Bron: DSTINFO Forum

B-EARS-service